Bake, bake kake...

I går hadde jeg veldig lyst til å bake en kake, så det gjorde jeg. Jeg har en bok som heter "Brownies", så det er bare å gjette hva jeg lagde... en browine. Mer nøyaktig var det en blondie med lime. En blondie er en brownie laget med hvit sjokolade i stedet for mørk.


Oppskriften er slik:
- 125g usaltet smør
- 200g hvit sjokolade
- 4 egg
- 3dl sukker
- 2dl mel
- 1ts bakepulver
- finrevet skall av 1 lime

I tillegg til dette tok jeg og presset ut saften fra limen. Dette gir kaken en tydeligere smak av lime. 

 Først smelter man smøret og sjokoladen. Pass på så sjokoladen ikke brenner deg. Hvit sjokolade tåler mindre varme enn mørk. 

 Egg og sukker piskes sammen til eggedosis. 

Bland inn sjokolade/smørblandingen, mel, bakepulver og limeskal (+ limesaft) og bland godt. 

Etter at kaka kom ut av ovnen, så den litt kjedelig ut. Jeg hadde ikke så god tid, men litt pynt måtte den få. Jeg delte noen jordbær i skiver og brukte en limeskive til pynt. Et blad sitronmelisse utgjorde kronen på verket. 



A (:

Kommentarer

  1. Den ser næsten lige så lækker ud som dig, Andrea! Den må du lave engang her i Danmark... Steen :)

    SvarSlett
  2. Mmmm... denne kaken så kjempe god ut. Den må jeg prøve meg på. Klem Lise :0)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar