Grønn tunika

Her om dagen var det hyggekveld i polestudiet jeg trener i. Den ene instruktøren hadde en veldig flott tunika/genser på seg - en veldig dyr en også. Jeg spurte henne pent om jeg kunne ta bilde av den, så jeg kunne vise bildet til min kjære mor og spørre henne hva hun kunne gjøre med det.

En kombinasjon av at hun ikke er hjemme, kjedsomhet og et håp om at jeg kan klare det selv satte meg igang nede på syrommet.


 Flere ganger i det siste har jeg stått og tittet inn i klesskapet og konkludert med at jeg begynner å bli litt for beige og brun i fargene.
Et spontantkjøpt grønt stoff til 29,- meldte seg som kandidat til tunikaen. En flott farge, og billig i tilfelle det skulle gå fryktelig galt...


Jeg startet med å bryte reglene. Jeg kunne ikke finne noe mønsterpapir, men uten noe mønster så kunne jeg heller ikke se nødvendigheten med det.
Jeg brettet stoffet to ganger, tegnet halvdelen av tunikaen og klipte ut.


Øverst på rygget og foran ved skuldrene ville jeg ha rynkninger. Jeg stilte stinglengden på symaskinen til den lengste og sydde en løpegang. Deretter trakk jeg i den ene tråden og lagde rynker. Pass på å spre dem jevnt utover rynkeområdet.


Etter jeg var fornøyd med rynkingen sydde jeg både front- og baksiden av tunikaen på et bærestykke.


Etter å ha sydd sammen kantene så tunikaen slik ut.


Jeg fikk et lite problem i overgangen fra erme til bærestykke, men en liten trekant på hver skulder var løsningen. Jeg syns faktisk det ble en stilig detalje.


Tunikaen er ment til å ha et belte til. Jeg er veldig fornøyd med ryggpartiet.


Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal ha halsutskjæringen, men så langt fungerer den.

Tunikaen ble ikke som instruktørens, men jeg er fornøyd likevel.

A (:

Kommentarer

  1. Vet ikke hvordan instruktørens tunika var, men din ble kjempe fin. Jeg synes det passet godt med v-hals. I helgen har Olav med litt bistand fra meg sydd flaggermus bamse (skoleprosjekt) Jeg synes den blir kjempe fin. Regner med at det kommer bilder av den på bloggen om ikke lenge. :0)

    Ha en flott dag.

    SvarSlett
  2. Det ser ut som at jeg ikke behøver å komme hjem, for det ble da en utrolig kul tunika! Grattis

    SvarSlett

Legg inn en kommentar