Eksamensmat

 Ettersom jeg går i tredjeklasse på VGS, skal jeg opp i tre skriftilige og en muntlig eksamen. Jeg er ferdig med de skriftlige og fikk i dag vite den muntlige. Det ble "dam-da-dam" norsk, og emnet ble... Fornuft og følelse i litteraturen.
I stedet for å gå helt i stå når jeg kom hjem, fant jeg ut av at jeg kunne lage meg noe mat. Det ble pai, siden jeg hadde  lyst på paibunn. Oppskriften fant jeg på nettet mens jeg ventet på offentliggjøringen av trekket til eksamen.

 Paibunn: 
- 150g margarin
- 200g hvetemel
2ss vann

Smuldre margarin og mel. Når konsistensen begynner å bli fast tilsettes vannet slik at man får en jevn deig.
Trykk deigen ut i en paiform og prikk den med en gaffel. Forstek den på 200 grader i 15 min.  

Fyll:
- 150g skinke i biter
- 10cm hakket purre
 - 250g revet ost
- 4 egg
- 2,5dl melk
- 1/2 ts salt
- 1/2 ts pepper

 Legg skinken på den forstekte bunden.

Strø over den hakkede purren.

Dryss over ost. Det virker som veldig mye, men det skal være det.

Bland sammen egg, melk og krydder. Hell blandingen i formen og strø over litt ekstra ost. 
Stek på 175 grader i 35 min.

 Server med en liten salat ved siden av og nyt.
Pass på, den er veldig god...

A (:

Kommentarer

  1. Ohh, den ser nydelig ut!!!
    Gleder meg til du skal lage en til meg....

    SvarSlett
  2. Hei den ser veldig god ut Den må jeg lage en dag Mommo

    SvarSlett

Legg inn en kommentar