Nattens fyrverkeri

Hele gårsdagen var som en lang ventetid på uvær. Luften var tung og mettet av fuktighet. Varm og klamt, selv med frisk vind. Skikkelig lummert var det. Værmeldingen meldte regn, lyn og torden, men det kom ikke, til min store skuffelse. Jeg elsker lyn og torden, det er fasinerende å se på lynene som flærrer over himmelen i lysende former. Til slutt gikk jeg og la meg.

Så, rett etter jeg slukket lyset, et blink. Så et til. Langt nede i sør kom det. Først utstyrte jeg meg med en genser og teppe og så hvordan det kom nærmere. Plutselig var uværet rett over Kerteminde og jeg løp og hentet kameraet.
I løpet av natten flerret det over 47 000 lyn over nattehimmelen.
Problemet var at lynene for det meste gikk mellom sky og sky høyt oppe, så det var vanskelig å få bilder som minnet om noe annet enn gråhvite udefinerte former.
Her er det egentlig helt mørkt, men lyset fra lynene lyste opp

Mot vest og nord så jeg hvordan lynene slo mer ned, men den veien kunne jeg ikke få tatt gode bilder. Det førte til at bilnøklene ble hentet fram og jeg dro ut på jakt etter lynene.


Jeg stoppet flere steder og så dem, men det er ganske vanskelig å få tatt bilde av dem, fordi, vel, de varer under et sekund, men også fordi hellet mitt fører til at de flotteste lynene kom da jeg IKKE tok bilde...

Til slutt fant jeg et flott sted å stå og ta bilder. Lynene kom fortsatt ikke mens kameraet klikket, men utsikten var fantastisk.






A (:

Kommentarer